فایل شماره 4753 |
انجمن بازاریابی امریکا بازاریابی را تعریف میکند بعنوان فرایند برنامه ریزی و اجرای مفهوم قیمت گذاری ترفیع و توزیع ایده ها کالاها و خدمات برای ایجاد مبادلاتی که اهداف فردی و سازمانی را محقق می کند این تعریف از بازاریابی بر مبادله[۲۲] تمرکز دارد. ( Blech and Blech, 2004:7) .
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
به نظر فیلیپ کاتلر، بازاریابی عبارت است از: “فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها وخواسته هااز طریق فرایند مبادله”. نیاز و خواسته ها ·منشا و رکن اساسی نظام بازاریابی، نیاز وخواسته های انسان است. محصول زاییده نیاز بشر است، هر چیزی را که خدمتی ارائه دهد یا نیازی را برآورده سازد، میتوان محصول قلمداد کردکه شامل افراد، مکان ها، سازمان ها، خدمات وعقاید است. به عبارت دیگرمحصول عبارت است از چیزی که قادر به ارضای یک خواسته باشد. نیاز بیان کننده ی حالت محرومیت احساس شده در فرد است. محصولات به هر اندازه که خواسته های فرد را برآورده کنند دارای ارزشند. خواسته در بازاریابی، شکل برآورده ساختن نیازهاست وتقاضا توانایی رفع خواسته است.بازاریابی از زمانی آغاز میشود که فرد تصمیم می گیرد نیازها وخواسته هایش را از طریقی خاص که آن را”مبادله”می نامیم، ارضا کند. مبادله یکی از چهار انتخاب گوناگونی است که فرد برای ارضای نیازهای خود ازآنها استفاده میکند (روستا و همکاران،۱۳۸۷: ۳۶۸). مفهوم بازاریابی می تواند با این عبارت تکمیل شود که سازمانها باید هم بر مشتری و هم بر ایجاد یک برند قوی تمرکز کنند و این قضاوت در مفهوم بازاریابی می تواند به عنوان بازاریابی ارزش در نظر گرفته شود . انتقال ارزش به مشتری و ایجاد ارزش ویژه برند در این مفهوم از بازاریابی در نمودار ۱-۲ آمده است :مشتریاننیازهاشرکت و برندقدرت منحصربفردمفهوم بازاریابیبازاریابی ارزش۲ایجاد تعادل بین نیازهای مشتری و هویت برند۳نمودار۱-۲: بازاریابی ارزش (Alsam, 2007:11)۲-۱ -۱- ۲-سیر تحول و تکامل مفهوم بازاریابی:
محیط بازار از رویکرد عرضه محور که به برتری محصول توجه داشت به رویکرد تقاضا محور که به نیازهای خواسته ها و تمایلات مشتری توجه دارد تغییر یافت به عبارت دیگر سیر تحول به این صورت بوده که از رویکرد بازاریابی رانشی به سمت بازاریابی کششی حرکت کرده است . (حسن زاده و حسن زاده ، ۱۳۸۷ :۲۷ و ۲۸ ). در حالی که از اقتصاد تولید انبوه به سوی اقتصاد سفارشی سازی حرکت کرده ایم . توجه بازاریابی از ویژگی ها به مزایا و در ادامه به تجربه و تعیین هویت گرایش پیدا کرده است . (نیومایر،۱۳۹۰ :۴۰)
تعیین هویت تجربه مزایا ویژگی
شما کیستید آنچه شما احساس میکنید آنچه را انجام میدهد آنچه آن دارد
۲۰۰۰ ۱۹۵۰ ۱۹۲۵ ۱۹۰۰
نمودار ۲-۲ سیر تحول بازاریابی[۲۳] (نیومایر،۱۳۹۰ :۴۰)برای داشتن دانش جامع در خصوص هر پدیده ای علم به مبدا و منشا پیدایش و سیر تحولات آن و در کل دانستن تاریخ آن پدیده اجتناب ناپذیر است. علم بازاریابی نیز مستثنی از این قضیه نیست.
زمینه آکادامیکی رشته بازاریابی به طور رسمی از اواخر قرن نوزدهم شروع شد و با وجود جوان بودن این رشته بدنه غنی ادبیات بازاریابی در طول قرن بیستم توسعه یافت. در حال حاضر دیدگاه های جالبی درحیطه بازاریابی توسعه یافته است. ماورای این مساله برخی دیدگاه های جذاب نیز اخیراً در ارتباط با روابط گسترده بازاریابی با اجتماع توسعه یافته است. با وجود آنکه تلاشهای زیادی از سوی علمای بازاریابی در خصوص تدوین و تبیین مدلها و تکنیک های جدید در خصوص مباحث و موضوعات متعدد بازاریابی صورت پذیرفته است ولی تعداد اندیشمندانی که به نفس علم بازاریابی و منشای فلسفی پیدایش عقاید بازاریابی و سیر توسعه آن پرداخته اند اندک هستند. در این رابطه اعصار بازاریابی و ویژگی غالب هر عصر در جدول۱-۲ آمده است :
جدول ۱-۲ چهار عصر تفکر بازاریابی
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 12:42:00 ق.ظ ]
|