" مقالات و پایان نامه ها – اهمیت وضرورت پژوهش : – 4 " |
“
بـسیاری از تحقیقات اولیه در زمینه یادگیری و پیشرفت دانش آموزان ، عوامل شناختی وانگیزشی را از هم تفکیک کـرده ومـسیری مـتمایز را پیـگیری کردهاند . حداقل از دهه ۱۹۸۰ میلادی ، تـحقیقات این حوزه بر چگونگی تعامل عوامل انگیزشی و شناختی نظیر خود تنظیمی وتـمایـلات انــگیزشی نــیاز دارند(پینتریچ و شانک، ۲۰۰۲؛ به نقل از لینن برینک، پینتریچ،۲۰۰۲).
امروزه توجه به جایگاه با اهمیت هیجانات وعواطف در امـر قـضاوت وتصمیم گیری ، روابط بین فردی ، طراحی وبرنامه ریزی وتفکر درباره مسائل ، امــری ضـروری بـه نـظر میرسد. بدیهی است برقراری تعادل هشیارانه میان شناخت و هیجان ، زمینه ساز تدارک شرایطی بهتر ورشد یـافـته تـر میباشد.لذا در سالـهای اخــیر بـررسی اثـرات پردازشی ، انگیزشی و شناختی هیجانات بر متغیرهای روانشناختی ،یا به عبارت دیگر ،تاثیرات متقابل عاطـفه وشناخت بـه یـکدیـگر ، یـکی از حوزه های مهم وقابل توجه بوده است .لذا امروزه اگر چه شاهد آن هستیم که دانش آموزان دوست دارند کـه یـاد بگیرند ، به طور طبیعی کنجکاوند واز یـادگیری لـذت می بـرند ، ولی گاهی در اثر عوامل روانشناختی نظیر فـقدان خودتنظیمی ومدیریت زمان تلاشهای آن ها کاهش مییابد و یا اینـکه بجای خود تنظیمی به پاداش بیرونی وابسته میشوند .با تـوجه بـه نقش تعیین کننده خـود تنظیمی ،راهبردهای مدیریت زمان وسبک های انگیزشی در ایجاد تـوانائیهای شـناختی وتـحصیلی مخـتلف، در ایـن پژوهش در پـی آن هستیم که اثربخشی آموزش گــروهی مـدیریت زمـان را بـر یـادگیری خـود تـنظیمی ارزیابی کنیم . بـرای تبیین ارتباط میان مسائل انگیزشی و خود تنظیمی محققان ونظریه پردازان ، مدلهای گوناگونی را ارائه نموده اند .(لپر[۱۱]،۱۹۹۸)
یکی از مهارتهای مهـــم بــرای دانــش آموزان جـهت افــزایـش کـیفیت ،یـادگـیری خـودتنظیمی است.تئوری وتحقیق علمی درمورد یادگیری خودتنظیمی از اواسط دهه ی ۱۹۸۰ در پاسخ بـه این سوال مـــطرح شــد که چه طــور دانش آموزان بــه فـرایــندهــای یادگــیری خود مسلط شونــد. تا قبل از آن مـطالـعات در حـوزه ی یـادگـیری خودتنظیم بر زمینه های گوناگون فردی،خانوادگی و اجتماعی مـتمرکـز بود.وپس از آن این سازه در زمــینه ی یــادگــیری مطــرح شدومــورد تــوجه نظریه های گوناگون روان شناسی از جمله رفتار گرایی ،شناخت گرایی و ساخت گرایی قرارگرفت. (شانک و زیمرمن،۱۹۹۷).
خــودتـنظیمی،پـیامدهـای ارزشمندی درفرایند یادگیری ،آموزش وحتی موفقیت زندگی دارد ویکی از مفاهیم مطرح در تـعلیم وتـربیت مـعاصر است. چــارچوب اصلی نظــریه ی یــادگیری خـودتنظیمی براین اساس استوار است که افراد چگونه از نظر باورهای فراشناختی ،انگیزشی و رفتاری یادگیری خود را سازماندهی کنند. (ریان و پینتریچ،۱۹۹۷).
بـا توجه به اینکه مفاهیم خود تنظیمی یادگیری ، مدیریت زمان مفاهیم جدیدی هستند رابطه چند گانه ایـن مـفاهیم بـاهم به ندرت مورد ارزیابی قرار گرفته است ، اما در پژوهش های زیادی هر کدام ازاین مؤلفه ها بـه صورت جداگانه ویا دوبه دو مورد بررسی قرار گرفته اند. یادگیری خودتنظیمی به معنای ظرفیت فـرد بـرای تعدیـل رفتار مناسب باشرایط وتغییرات محیط بیرونی و درونی است وشامل توانایی فـرد در سـازمـانـدهی وخودمدیریتی رفتارهایش جهت رسیــدن به اهــداف گـوناگـون است واز دو مــولفه راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری تشکیل شده است. (ریان و پینتریچ،۱۹۹۷).
خـودتنظیمی نــوعی فرایند فعال وسازمان یافته ای است، که طی آن فراگیران اهدافی را برای یادگیری خـود انـتخاب میکنند. سپس سعی میکنند تـا شناخت،انـگیزش و رفتار خود را تنظیم،مهار ونظارت نمایند. راهبردهای یادگیری فنون یا روش هایی هستند که یادگیرنـدگان بـرای اکتساب اطلاعات از آن ها استفاده می کـنند.اگـر دانـــش آمــوزان بـخواهند مــوفق شـوند بایــد دارای عــقایــد انگیزشی نیز باشند .یــادگیری مؤثر آن ها به عقاید انگیزشی مانند الــگوهای گـرایشی انطباق پـذیر،ســـطـوح بالاتر خــود کار آمدی ،جهت گیری هدف،علاقه درونی و عقاید ارزش کار مربوط است.(پینتریچ،۲۰۰۴) اهمیت وضرورت پژوهش :
بــا تـوجه بـه اینکه در کشور ما، قسمت اعظم مسئولیت یاددهی ویادگیری بر عهده معلمان است وبا توجه به اینکه دانش آموزان انگیزه چندانی برای یادگیری دروس مدسه ای ندارند ، آموزش وپرورش باید هـدفی جز پرورش دانش آموزانی خودجوش و موفق که مسئولیت پذیر بوده وبرای یادگیری ارزش قـائل بـاشنـد، نـداشته باشد. دانش آموزانی که فرایند یادگیری در آن ها به صورت خود تنظیم درآید. این دانش آموزان در یادگـیری موفق خواهند بود . یادگیرندگان موفقی که تمرین کنترل رفتار میکنند ؛آن ها نه تنها برای انتخاب یا برنامه ریزی برای تکالیف درسی موجود ، بلکه همچنین برای مقاصد وانگیزشها ، خــود را در مـوقعیت های پراکـنده مـتناوب، حـفظ مـی کنند .(زیـمرمن، ۱۹۹۸). آن ها با به کار بردن راهبردهای یادگیری برای کامل کردن تکالیفشان به یادگیری خود تنظیم می پردازند.
قلمرو پژوهش:
پژوهش حاضر دربین دانش آموزان چهارم متوسطه ( پیش دانشگاهی) شهرهشتگرد صورت پذیرفت.
بازه زمانی پژوهش :
این پژوهش در نیم سال دوم سال تحصیلی ۹۴-۹۳ انجام شد.
فرضیه های کلی :
-آموزش گروهی مدیریت زمان بر خودتنظیمی یادگیری مشارکت کنندگان اثر دارد . فرضیه های اختصاصی:
۱- آمـــوزش گروهی مـــدیریت زمـــان بر باورهای انگیزشی راهبردهای خود تنظیمی مشارکت کنندگان اثردارد.
۲- آموزش گروهی مـــدیریت زمــان بر راهبردهای شناختی و راهبردهای خود تنظیمی مشارکت کنندگان اثردارد.
۳- آموزش گروهی مدیریت زمان بر راهبردهای فرا شناختی و راهبردهای خود تنظیمی مشارکت کنندگان اثردارد.
۴- آموزش گروهی مدیریت زمان بر باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمی مشارکت کنندگان دارای ماندگاری اثراست.
۵- آموزش گروهی مدیریت زمان بر راهبردهای شناختی و راهبردهای خود تنظیمی مشارکت کنندگان دارای ماندگاری اثراست.
۶- آموزش گروهی مدیریت زمان بر راهبردهای فراشناختی و راهبردهای خود تنظیمی مشارکت کنندگان دارای ماندگاری اثراست.
متغیرها:
متغیر مستقل: آموزش گروهی مدیریت زمان
متغیر وابسته : خود تنظیمی یادگیری
متغیر کنترل :سن( ۲۰-۱۶)
پایه تحصیلی پیش دانشگاهی(( چهارم دبیرستان))
تعاریف
تعاریف نظری:
مدیریت زمان : مفهوم مدیریت زمان به تواناییهای افراد در سازماندهی وانجام اعمالشان در زمان مشخص جهت دسترسی به اهدافشان اشاره دارد. به مهارت تدبیر، پیش بینی زمان و اولویت کارهای مورد نظر اطلاق می شود. و خرده مهارتهایی از قبیل برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل زمان را در بر میگیرد (شادمان فر، سپاه منصور، هومن،۱۳۹۲).
خود تنظیمی:
پینتریچ(۱۹۹۸).خـود تنظیمی را فرایند فعال وسازمان یافته ای میداند که طـی آن فـراگـیران اهـدافی رابرای خود انتخاب وسپس سعی میکنند تا شناخت ،انگیزش و رفـتار خـود را تـنظیم ، کنترل و بر آن نظارت نمایند. نظریه پردازان کنشگر بیان میکنند که پاسخهای خود تنظیمی باید به محرک تقویت کننده بـیرونی مـتصل شـوند ، چـرا کـه پـاسخ های خودتنظیمی در واقع حلقه هایی هستند که برای به دست آوردن تقویت به یکدیگر متصل میشوند . (زیمرمن ، ۲۰۰۱ ).
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 04:11:00 ب.ظ ]
|