وجدان کاری بر خودانگیزشی کارکنان تاثیر معنا داری دارد.
عملکرد و ابعاد آن (پشتکار و جدیت در کار، رعایت مقررات و انضباط اداری، رفتار و برخورد مناسب با ارباب رجوع، انگیزش، مهارت و خود انگیزشی) در شرکت ملی نفت ایران واحد توسعه منابع انسانی در سطح مطلوبی قرار دارد.
وجدان کاری و ابعاد آن ( سخت کوشی، آینده نگری در انجام وظایف، انجام رسانیدن و نهایی کردن کار، انجام وظایف با کیفیت مورد انتظار، توجه مستمر به بهبود کارها، تصمیم گیری واقع بینانه بر اساس علم و اطلاعات صحیح، تقدم منافع فردی بر منافع شخصی،خودکنترلی و انجام کار بدون نظارت مستقیم، وقت شناسی و حاضر و ناظر دانستن خدا در انجام وظایف) در شرکت ملی نفت ایران واحد توسعه منابع انسانی در سطح مطلوبی قرار دارد.
۳-۶ جامعه آماری
تعداد عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل یک صفت مشخص را دارا باشند، جامعه آماری را ایجاد می کنند (آذر و مومنی، ۱۳۸۴، ص ۵).
در تحقیق حاضر جامعه آماری متشکل از مکان (شرکت ملی نفت ایران) و افراد (مدیران، رؤسا، مسئولان و سرپرستان واحد مدیریت توسعه منابع انسانی) است که برابر با ۱۴۹ نفر می با شد.
۳-۷ روش نمونه گیری و حجم نمونه
مسئله ای که بیشتر محققان در برنامه ریزی هر تحقیقی با آن مواجه هستند، اندازه یا حجم لازم برای حجم نمونه است . قانون کلی در این مورد بزرگترین اندازه ممکن را تصویب می کند(دلاور،۱۳۷۶، ص ۱۶۵).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این تحقیق از آنجایی که جامعه مورد نظر مدیران، رؤسا، مسئولان و سرپرستان واحد توسعه منابع انسانی می باشند، محدود در نظر گرفته شده و در واقع جامعه آماری همان حجم نمونه می باشد و روش سرشماری برای آن در نظر گرفته شده است. تفاوت سرشماری با در این است که در سرشماری تعداد کل اعضای جامعه مورد نظر تک به تک شمارش و کنترل می‌شوند. اما در آمارگیری معمولاً درصد کوچکی از جامعه مورد مطالعه به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار می‌گیرند و سپس نتایج حاصله به کل جامعه مورد نظر تعمیم داده می‌شود (ویکی پدیا).
تعداد ۱۴۹ پرسشنامه توزیع و تعداد ۱۲۱ پرسشنامه جمع آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۸ روش و ابزار گردآوری اطلاعات
پژوهشگر باید با کمک ابزارهای مختلف داده های مورد نیازش را از جامعه و نمونه آماری جمع آوری کرده و سپس با تحلیل و پردازش آنها، به آزمون کردن فرضیه ها بپردازد.
ابزار تحقیق تابع عوامل گوناگونی از جمله ماهیت و روش تحقیق است (خاکی، ۱۳۸۴، ص ۲۳۹).
در اغلب تحقیقات روش جمع آوری با ابزار جمع آوری اطلاعات یکسان فرض می شوند. در صورتی که بین روش جمع آوری اطلاعات (How) و وسیله جمع آوری اطلاعات (What) تفاوت وجود دارد (دانشگر، ۱۳۷۸، ص ۱۰۵).
روش گرد آوری اطلاعات را به طور کلی به دو طبقه می توان تقسیم بندی کرد، روش کتابخانه ای و روش میدانی (حافظ نیا، ۱۳۸۵، ص ۱۶۴).
از مهمترین ابزارهای جمع آوری اطلاعات میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
مشاهده
مصاحبه
پرسشنامه
استفاده از مدارک و اطلاعات موجود
در این پژوهش از ابزارهای روش میدانی شامل پرسشنامه و مشاهده جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده و مطالعات وبررسی های لازم درباره مبانی تحقیق، ادبیات موضوعی تحقیق، سوابق مساله و موضوع تحقیق نیز با بهره گرفتن از روش کتابخانه ای و مطالعه منابع، پایان نامه ها و تحقیقات مرتبط صورت پذیرفته است.
در تحقیق حاضر از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شده است :
پرسشنامه وجدان کاری سلیمی دانشگر با ۳۲ سوال در خصوص وجدان کاری (دو پرسش آن بعلت مشترک بودن در پرسشنامه عملکرد کارکنان ادغام شده است)
پرسشنامه در خصوص عملکرد کارکنان حاوی ۱۸ سوال .
این دو پرسشنامه با توجه به مبانی نظری به صورت طیف لیکرت و پنج گزینه ای طرح شده است. شکل کلی امتیاز بندی این طیف برای سوالات به صورت زیر است، جدول (۳-۱):
جدول (۳-۱)شیوه امتیاز بندی

شکل کلی

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

امتیاز بندی

۱

۲

۳

۴

۵

در جداول شماره (۳-۳) و (۳-۳) ویژگیها، نمایانگرها، مولفه ها وجدان کاری و عملکرد به همراه شماره سوالات و تعداد آنه که در پرسشنامه مربوطه آمده است، گردآوری شده است.
در جداول (۳-۴) و (۳-۵) شاخص ها و نماگرهای وجدان کاری و عملکرد شغلی آورده شده است.
جدول(۳-۲) ویژگیهای وجدان کاری و سوالات

ویژگی های وجدان کاری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...