فایل شماره 4915 |
تشابه: در هر دو تحقیق متغیر وابسته و روش گردآوری داده ها شباهت بسیار زیادی با هم دارند.
در تحقیقی که توسط شیروانی سعادت با عنوان «مولفه های تاثیر گذار بر توانمندسازی کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهر زاهدان» در سال ۱۳۹۱ انجام شد. موارد زیر در تشابه و تمایز با پژوهش حاضر ارائه می گردد:
از جهت هدف اصلی تحقیق: هدف پژوهش شیروانی سعادت بررسی مولفه های تاثیر گذار بر توانمندسازی کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهر زاهدان می باشد. تشابه آن با پژوهش حاضر آن است که توانمندسازی کارکنان از سه بعد ساختاری، رفتاری و محیطی مورد بررسی قرار می گیردو تفاوتشان در مولفه های ساختار می باشد.
از جهت نوع و تعداد متغیرهای تحقیق: پژوهش شیروانی سعادت دارای سه متغی مستقل ساختاری، رفتاری و زمینه ای و یک متغیر وابسته توانمندسازی می باشد و از این لحاظ با پژوهش حاضر دارای تشابه می باشند.
از جهت مدل مفهومی تحقیق: هر دو پژوهش بر اساس مدل سه شاخگی طراحی شده اند. با این تفاوت که متغیرهای هر بعد در پژوهش ها با یکدیگر متفاوتند.
۱۲۴
از جهت نوع، تعداد و نحوه تدریس فرضیه های تحقیق: پژوهش حاضر دارای سه سوال کلی و ده سوال فرعی است در حالی که پژوهش شیروانی سعادت دارای سه فرضیه اصلی و ده فرضیه فرعی می باشد و از لحاظ ابعاد مشابه تحقیق حاضر است .
مدلسازی توانمندی کارکنان استانداری و فرمانداری های استان فصل پنجم
از جهت روش شناسی (متدولوژی) تحقیق: هر دو تحقیق از جهت هدف کاربردی هستند.
از جهت ابزار و نحوه گردآوری داده ها: در هر دو تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است.
از جهت ابزار و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها: پژوهش حاضر با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل واس پی اس اس انجام شده در حالی که در پژوهش شیروانی سعادت تنها از نرم افزار اس پی اس اس و روش کمی استفاده شده است. آزمونهای مورد استفاده در این پژوهش استفاده از آزمون تحلیل عاملی و آزمون فریدمن بوده است. لذا مشاهده می شود که ابزار و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر معتبرتر می باشد.
از جهت نتیجه تحقیق: نتایج تحقیق شیروانی سعادت نشان می دهد که میان ابعاد تاثیرگذار بر توانمندسازی کارکنان ، بعد ساختاری تاثیر مثبتی بر توانمندسازی نداشته است، بعد زمینه ای و رفتاری در سطح اطمینان ۹۵ و ۹۹درصد تاثیر مثبت و معناداری بر توانمندسازی کارکنان دارد. در حالی که در تحقیق حاضر بعد اول عوامل محیطی، بعد دوم عوامل ساختاری و کمترین تاثیر را بعد رفتاری داشته است.
تشابه: این تحقیق با تحقیق حاضر از بسیاری جهات همچون نوع متغیرها، مدل مفهومی، روش شناسی تحقیق و نتیجه شباهت دارد.
۵-۳ تحلیل و بحث
هرگاه سازمانهای حاکمیتی بخواهند در دنیای پیچیده و پویای امروزی ادامه حیات دهند،استعدادها ، مهارتها و توانمندی نیروی بالقوه خود را باید مهار کنند و مورد استفاده قرار دهند تا باعث افزایش بهره وری سازمان شوند و در سطح جامعه منجر دستیابی به اهداف کلان گردد.
در این راستا نیروی انسانی توانمند استانداری با کارایی و اثربخشی بالا می تواند به خود و سازمان نفع رساند. در سازمان حاکمیتی توانمند، کارکنان با احساس هیجان، حاکمیت و افتخار بهترین ابداعات و ابتکارات حاکمیتی خود را اجرا می کنند. علاوه بر این با احساس مسئولیت کار می کنند و منافع سازمان را بر منافع خود ترجیح می دهند. فراهم نمودن حفظ نظم و امنیت در جامعه ، تامین آزادی های سیاسی اجتماعی در چارچوب قانون اساسی و سایر قوانین و اجرای سیاست عمومی دولت به منظور پیشبردبرنامه های اجتماعی،اقتصادی ، عمرانی و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی با بهره گرفتن از مشارکت های عمومی و نظارت بر اداره امور مناطق کشور از طریق استانداری ها ، فرمانداری ها، بخشداری ها انجام می گیرد.
۱۲۵
مدلسازی توانمندی کارکنان استانداری و فرمانداری های استان فصل پنجم
بنابر این این امور محقق نمی گرددمگر اینکه اجرای آنها از طریق یک برنامه ریزی و نظارت صحیح و دقیق ناشی شود و مهمترین اهرم در این خصوص کارکنان توانمند دستگاه های حاکمیتی می باشند.
پژوهش حاضر با هدف کلی مدلسازی توانمندی کارکنان استانداری چهارمحال و بختیاری و فرمانداری های تابعه در افق ۱۴۰۴ انجام شد. ابزار پذیرفته شده جمع آوری داده ها ، پرسشنامه است . بر اساس مطالعه مقدماتی در مورد ۳۰ نمونه آلفای کرونباخ شاخص های ساختاری، رفتاری(محتوایی) و محیطی (زمینه ای ) به ترتیب ۰٫۹۴،۰٫۹۶۹ و ۰٫۹۳۵ به دست آمد.
در هر بررسی آماری، جامعه مجموعه عناصری است که می خواهیم درباره آن استنباطی به عمل آوریم و نمونه بخشی از جامعه تحت بررسی است که با روشی از پیش تعیین شده انتخاب می شود به قسمی که می توان از این بخش، با توجه به روش انتخاب ، استنباط هایی درباره کل جامعه انجام داد. جامعه آماری این پژوهش ۴۷۹ نفر از کارکنان استانداری چهارمحال وبختیاری و فرمانداری های تابعه می باشد .بر اساس آزمون کوکران با احتمال خطای ۰۵۶۶/۰ ،۱۸۵ پرسشنامه توزیع و جمع آوری شد.
در این پژوهش به منظور جمع آوری داده ها روش کمی و برای تحلیل مدل روش کیفی به کار گرفته شده است. به منظور برآورد مدل معادلات ساختاری برای شاخص ها از نرم افزار لیزرل استفاده شده است تا سطح نسبتاً بالایی از پیچیدگی های آماری را برای استفاده نشان دهد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۴ پیشنهادها
با توجه به تجربه پژوهشگر در جریان پژوهش توانمندسازی کارکنان استانداری و فرمانداری های تابعه در استان چهارمحال و بختیاری در افق ۱۴۰۴ پیشنهادات زیر توصیه می گردد:
۱۲۶
۵-۴-۱ پیشنهادهای مرتبط با سوال ها
مدلسازی توانمندی کارکنان استانداری و فرمانداری های استان فصل پنجم
پیشنهادهای زیر در سه بعد ساختاری، رفتاری (محتوایی) و محیطی (زمینه ای) با توجه به مدل مفهومی تحقیق برای توانمندسازی کارکنان استانداری و فرمانداری های تابعه پیشنهاد می گردد:
۵-۴-۱-۱ پیشنهادها در بعد ساختاری توانمندسازی کارکنان استانداری و فرمانداری های تابعه استان
کاهش تعداد پست های مدیران میانی در چارت سازمانی استانداری و فرمانداری های تابعه استان
کاهش قوانین مکتوب و مدون و حرکت سازمان از ساختار سنتی به سمت ساختار ارگانیک
تفویض اختیار و مسئولیت به کارکنان در تمام سطوح مدیریتی، کارشناسی و پایین تر
دادن آزادی عمل به کارکنان سطوح پایین تر از کارشناسی و تشویق آنان به متکی بودن به قضاوت و تصمیم گیری خود در انجام امور
اتخاذ استراتژی ها و راهبردهای سازمانی منعطف و مبتنی بر مقتضیات زمان جهت رشد و توسعه سازمانهای اجرایی استان توسط مدیریت عالی استان
هماهنگی و انسجام بین اهداف کلان و اهداف خرد در سطح استان توسط استاندار و معاونین ایشان
ایجاد جریان آزاد ارتباطات بین سطوح مختلف کارکنان (مدیران، کارشناسان و کارکنان سطوح پایین تر)
وجود یک نظام مناسب برای برقراری ارتباطات بین کارکنان و مدیران ارشد
ایجاد ارتباطات غیر رسمی سازمانی بین کارکنان در استانداری و فرمانداری های تابعه استان از طریق واحد های روابط عمومی
فرستادن یادداشتهای تبریک و تمجید آمیز به کارکنان و خانواده های آنان در مناسبتها و مراسمهای مختلف
۵-۴-۱-۲ پیشنهادها در بعد رفتاری (محتوایی) توانمندسازی کارکنان استانداری و فرمانداری های تابعه استان
برگزاری جلسات هفتگی و ماهانه و تصمیم گیری به صورت مشارکتی
قراردادن انسجام کارتیمی در سرلوحه کار مدیران
۱۲۷
به کار گرفتن نقش هماهنگ کنندگی ، حمایت و تسهیل گری و انتقال تجربیات همکاران از طریق جلسات کاری
مدلسازی توانمندی کارکنان استانداری و فرمانداری های استان فصل پنجم
در نظر گرفتن پاداشهای مادی و معنوی به پیشنهادهای خلاق و سازنده متناسب با انتظارات کارکنان
تشویق تیمهای کاری موفق در سطح استانداری و فرمانداری های تابعه استان
طراحی شغل جهت واگذاری کار به صورت گروهی و پاسخ گویی گروهی به کارها
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 12:54:00 ق.ظ ]
|