جدول ۴- ۲۰) رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی و وابستگی فرد با بازدارندگی قوانین

متغیر مستقل
ضریب همبستگی
سطح معنیداری
تعداد
پایگاه اقتصادی- اجتماعی

.۰۱۳

۰۰۷.

۳۴۱

وابستگی فرد

.۴۵۳

.۰۰۰

۳۸۴

۴-۳-۱-۵) تحلیل رابطه کنترلهای اجتماعی و ناکامی منزلتی و آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی با بازدارندگی از قوانین
بر اساس جدول (۴-۲۱)، متغیرهای مستقل کنترل اجتماعی و آگاهی از قوانین با متغیر وابسته بازدارندگی از قوانین راهنمایی و رانندگی دارای ارتباط معنادار و مستقیمی هستند. یعنی هر چه کنترل اجتماعی و آگاهی از قوانین بیشتر باشد، بازدارندگی از قوانین هم بیشتر میشود.
اما، متغیر ناکامی منزلتی با ضریب همبستگی (۴۴۵.-) با بازدارندگی از قوانین دارای ارتباط معنادار و معکوسی است بدین معنی که هر چه قدر ناکامی افراد بیشتر باشد، به همان اندازه سطح بازدارندگی از قوانین راهنمایی و رانندگی پایینتر میآید. نتایج جدول (۴-۲۱) نیز، در رابطه با آگاهی از قوانین با دیدگاه شناختی، در رابطه با کنترل اجتماعی با نظریه هیرشی و در رابطه با ناکامی منزلتی با دیدگاه مرتون و کلوارد و اوهلین همخوانی دارد.
جدول ۴- ۲۱) رابطه کنترلهای اجتماعی و ناکامی منزلتی و آگاهی از قوانین با بازدارندگی از قوانین

متغیر مستقل
ضریب همبستگی
سطح معنیداری
تعداد
کنترلهای اجتماعی

.۲۴۵

.۰۰۰

۳۸۱

ناکامی منزلتی

۴۴۵.-

.۰۰۰

۳۷۶

آگاهی از قوانین

.۳۷۲

.۰۰۰

۳۸۴

۴-۳-۱-۶) تحلیل رابطه فشار ساختاری- اجتماعی و آگاهی از قوانین و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با اثرپذیری مجازاتهای رسمی
جدول (۴-۲۲) نشان از آن دارد که فشار ساختاری- اجتماعی دارای رابطه ضعیف و معکوس، آگاهی از قوانین دارای رابطه مستقیم و متوسط و پایگاه اقتصادی- اجتماعی دارای رابطه مستقیم و ضعیفی با متغیر وابسته اثرپذیری مجازاتهای رسمی هستند. به این معنی هر چه قدر فشار ساختاری- اجتماعی برای افراد بیشتر شود، به همان میزان از اثرپذیری مجازاتهای رسمی کاسته میشود. همچنین، هر چه قدر آگاهی از قوانین بیشتر و پایگاه اقتصادی- اجتماعی رانندگان بالاتر باشد اثرپذیری هم بیشتر میشود. یافته های جدول ( ۴-۲۲) با دیدگاه کارکردگرایی، و تضاد همخوانی دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...