۸

۵۳%

۱۵

سوال دوم مصاحبه: روس تدریس مشارکتی دارای چه نقاط ضعفی می‌باشد؟
استادان ضعف‌های زیر را برای روش تدریس مشارکتی بیان کردند:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

عدم هماهنگی اساتید در تعیین اهداف، محتوا، برنامه‌ریزی کلاسی و ارزشیابی و ارائه تکالیف:
۶۰% درصد از اساتیدمصاحبه شونده، (۹ نفر) نبود هماهنگی میان اساتید هنگام تعیین اهداف درس، بیان محتوا به شکلی که مانع از ارائه پراکنده مطالب شود، نبود برنامه ریزی‌های لازم قبل از شروع دوره و در حین تدریس و پس از آن را که شامل ارزشیابی و ارائه تکالیف به دانشجویان است را از مهمترین چالش‌های این شیوه تدریس بیان کردند.
تقسیم نابرابر مسئولیت‌ها و وظایف اساتید
تقسیم نابرابر مسئولیت‌ها حکایت از آن دارد که نقش‌ها و وظایف به طور برابر میان اعضاء تیم تدریس تقسیم نشود و یا استاد وظیفه و نقش مهم‌تر و بیشتری داشته باشد و در نتیجه استاد همکار نقش کم‌رنگ‌تری داشته باشد. ۴۰% درصداز مصاحبه شونده‌ها (۶ نفر از ۱۵ نفر) یکی از چالش‌ها را نابرابری تقسیم مسئولیت‌ها و وظایف در کار تدریس بیان کردند و افزودند که این کار باعث می‌شود که ایده‌های استادی که نقش کم‌رنگ‌تری دارد از طرف دانشجویان پذیرفته شود و مباحث و مطلب ارائه شده این استاد تحت‌الشعاع مطالب و مباحث و تکالیف استاد دارای نقش بیشتر و مهم‌تر قرار گیرد.
عدم تمایل و توان اساتید ازکار با دیگر اساتید
۵ نفر از مصاحبه شونده‌ها (۳۳%) معتقد بودند که گاهی با اینکه ایده‌های یک استاد نو و جدید است و همکاران در تدریس نمی‌توانند این ایده‌ها را درک و با آنها هماهنگ شوند، ترجیح می‌دهند که به صورت انفرادی تدریس کنند و تدریس تیمی را مخل اجرا و بیان ایده‌های خود در تدریس و در ارائه موضوعات و مباحث می‌دانند.
ایجاد اضطراب فکری برای دانشجویان به دلیل دو سبک متفاوت ارزشیابی
۳۳% درصد ازمصاحبه شونده‌ها ناهماهنگی اساتید در ارزشیابی و ایجاد فشار و اضطراب برای دانشجویان را چالشی دیگر برای تدریس مشارکتی برشمردند و اینطور بیان کردند که دانشجو با دو نوع ارزشیابی و انجام دو نوع تکلیف مواجه می‌شود که هم برای دانشجو اضطراب و تنش روحی و فکری ایجاد می‌کند و هم باعث پایین آمدن کیفیت کارهای دانشجویی می‌شود.
زمان بر بودن تدریس مشارکتی
۴۶%درصد از اساتید (۷) نفر معتقد بودند که زمان بر بودن این شیوه تدریس به دلیل اینکه به توافق اعضاء تدریس در تمام زمینه‌ها (اهداف، ارائه منابع درسی، محتوا، تکلیف و ارزشیابی) نیاز است، از جمله چالش‌های عمده این شیوه تدریس است. آنان بیشتر بر این نکته تاکید داشتندکه چنین برنامه ریزی‌هایی انجام نمی‌شود و زمان لازم برای اجرا و طراحی درست این شیوه تدریس، نه در سطح سازمانی و نه در بین اساتید همکار در تدریس اختصاص نمی‌یابد.
جدول (۴-۳): جمع بندی نتایج مصاحبه با استادان در باره ضعف‌های تدریس مشارکتی

تعداد مصاحبه شونده ها
پاسخ ها

فراوانی

درصد

جمع

۱- عدم هماهنگی اساتید در تعیین اهداف، محتوا، برنامه‌ریزی کلاسی و ارزشیابی و ارائه تکالیف

۹

۶۰%

۱۵

۲- تقسیم نابرابر مسئولیت‌ها و وظایف اساتید

۶

۴۰%

۱۵

۳- عدم تمایل و توان اساتید ازکار با دیگر اساتید

۵

۳۳%

۱۵

۴- ایجاد اضطراب فکری برای دانشجویان به دلیل دو سبک متفاوت ارزشیابی

۵

۳۳%

۱۵

۵- زمان بر بودن تدریس مشارکتی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...