فایل شماره 4790 |
۲-۶-۳٫ پایایی پرسشنامه ها:
پایایی نیز یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است. پایایی با این امر سر و کار داردکه ابزار اندازه گیری در شرایط گوناگون نتایج یکسانی به دست می آورد. برای تعیین پایایی ابزار اندازه گیری، روشهای مختلفی به کار برده می شود(سرمد ، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۸: ۱۶۷).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده استاندارد بوده و در تحقیقات بسیاری در داخل و خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته است و پایایی آن در تحقیقات گوناگونی مورد تائید قرار گرفته که از پایایی بالایی برخوردار بوده است به عنوان مثال: حاجی کریمی و همکاران(۱۳۹۱) در پژوهشی تحت عنوان مدلی میان سطحی برای تبیین ارتباط ادراک از حمایت سازمانی، ادراک از احترام سازمانی و مشارکت در تصمیم گیری با تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران، پایایی پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده را از طریق آلفای کرونباخ [۲۱۶]۹۰/۰، محاسبه کردند. عریضی سامانی، دیباجی و صادقی (۱۳۹۰) به منظور بررسی رابطه تعارض کار-خانواده با حمایت سازمانی ادراک شده، استرس شغلی و خود تسلط یابی کارکنان اقماری میزان پایایی پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ۸۹/۰ محاسبه شده است. در این پژوهش نیز برای پایایی پرسشنامه، تعداد ۴۰ پرسشنامه در جامعه آماری توزیع و گردآوری شد با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ ۷۷/۰ به دست آمد.
پرسشنامه اعتماد سازمانی استاندارد بوده که توسط محققین مورد استفاده قرار گرفته است و روایی و پایایی خود را نشان داده است. به عنوان مثال فاضل و همکاران(۱۳۹۰) به منظور بررسی نقش اعتماد در نوآوری سازمانی میزان پایایی پرسشنامه اعتماد سازمانی را با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۹۳/۰ به دست آوردند. در این پژوهش نیز برای پایایی پرسشنامه، تعداد ۴۰ پرسشنامه در جامعه آماری توزیع و گردآوری شد با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۹۵/۰ به دست آمد.
جدول (۶-۳) اطلاعات مربوط به پایایی ابزار گردآوری داده ها(پرسشنامه)
متغیر
اعداد نمونه
سؤالات مربوطه
آلفای کرونباخ
ااعتماد سازمانی
اعتماد سازمانی
۴۰
کل سوالات ۱تا۴۹
۹۵۲/۰
مؤلفه ها
اعتماد جانبی
۴۰
۱ تا۱۵
۸۶۶/۰
اعتماد عمودی
۴۰
۱۶ تا۳۰
۹۲۰/۰
اعتماد نهادی
۴۰
۳۱ تا ۴۹
۹۳۶/۰
حمایت سازمانی ادراک شده
۴۰
کل سوالات ۱تا ۳۶
۷۷۲/۰
۷-۳٫ روشهای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
با توجه به این مطلب که روشهای تحلیل آماری باید متناسب با نوع داده ها و مقیاس آنها باشد لذا در پژوهش حاضر به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، از روشهای آمار توصیفی چون جدول فراوانی، نمودارها، میانگین و انحراف معیار استفاده گردیده است. از روشهای آمار استنباطی در سطح ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون یک متغیره، آزمون t برای گروه های مستقل، آزمون کالموگروف – اسمیرونوف، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون توکی استفاده شد. کلیه تجزیه و تحلیلهای آماری با بهره گرفتن از نرمافزار spss انجام گرفت.
– آزمون ضریب همبستگی پیرسون:
هدف از به کار گیری این آزمون بررسی رابطه بین دو یا چند متغییر است و با توجه به آنکه داده ها دارای مقیاس پیوسته (فاصله ای) می باشند از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 12:45:00 ق.ظ ]
|