۲-۶-۳٫ پایایی پرسشنامه ­ها:

پایایی نیز یکی از ویژگی­های فنی ابزار اندازه ­گیری است. پایایی با این امر سر و کار داردکه ابزار اندازه ­گیری در شرایط گوناگون نتایج یکسانی به دست می ­آورد. برای تعیین پایایی ابزار اندازه ­گیری، روش­های مختلفی به کار برده می­ شود(سرمد ، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۸: ۱۶۷).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده استاندارد بوده و در تحقیقات بسیاری در داخل و خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته است و پایایی آن در تحقیقات گوناگونی مورد تائید قرار گرفته که از پایایی بالایی برخوردار بوده است به عنوان مثال: حاجی کریمی و همکاران(۱۳۹۱) در پژوهشی تحت عنوان مدلی میان سطحی برای تبیین ارتباط ادراک از حمایت سازمانی، ادراک از احترام سازمانی و مشارکت در تصمیم ­گیری با تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه­ های تهران، پایایی پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده را از طریق آلفای کرونباخ [۲۱۶]۹۰/۰، محاسبه کردند. عریضی سامانی، دیباجی و صادقی (۱۳۹۰) به منظور بررسی رابطه تعارض کار-خانواده با حمایت سازمانی ادراک شده، استرس شغلی و خود تسلط یابی کارکنان اقماری میزان پایایی پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ۸۹/۰ محاسبه شده است. در این پژوهش نیز برای پایایی پرسشنامه، تعداد ۴۰ پرسش­نامه در جامعه آماری توزیع و گردآوری شد با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ ۷۷/۰ به دست آمد.
پرسشنامه اعتماد سازمانی استاندارد بوده که توسط محققین مورد استفاده قرار گرفته است و روایی و پایایی خود را نشان داده است. به عنوان مثال فاضل و همکاران(۱۳۹۰) به منظور بررسی نقش اعتماد در نوآوری سازمانی میزان پایایی پرسشنامه اعتماد سازمانی را با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۹۳/۰ به دست آوردند. در این پژوهش نیز برای پایایی پرسشنامه، تعداد ۴۰ پرسشنامه در جامعه آماری توزیع و گردآوری شد با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۹۵/۰ به دست آمد.
جدول (۶-۳) اطلاعات مربوط به پایایی ابزار گردآوری داده ­ها(پرسشنامه)

متغیر

اعداد نمونه

سؤالات مربوطه

آلفای کرونباخ

ااعتماد سازمانی

اعتماد سازمانی

۴۰

کل سوالات ۱تا۴۹

۹۵۲/۰

مؤلفه ها

اعتماد جانبی

۴۰

۱ تا۱۵

۸۶۶/۰

اعتماد عمودی

۴۰

۱۶ تا۳۰

۹۲۰/۰

اعتماد نهادی

۴۰

۳۱ تا ۴۹

۹۳۶/۰

حمایت سازمانی ادراک شده

۴۰

کل سوالات ۱تا ۳۶

۷۷۲/۰

۷-۳٫ روش­های تجزیه و تحلیل داده ­های پژوهش

با توجه به این مطلب که روش­های تحلیل آماری باید متناسب با نوع داده ­ها و مقیاس آنها باشد لذا در پژوهش حاضر به منظور تجزیه و تحلیل داده ­های پژوهش، از روش­های آمار توصیفی چون جدول فراوانی، نمودارها، میانگین و انحراف معیار استفاده گردیده است. از روش­های آمار استنباطی در سطح ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون یک متغیره، آزمون t برای گروه ­های مستقل، آزمون کالموگروف – اسمیرونوف، تحلیل واریانس یک­طرفه و آزمون توکی استفاده شد. کلیه تجزیه و تحلیل‌های آماری با بهره گرفتن از نرم­افزار spss انجام گرفت.
– آزمون ضریب همبستگی پیرسون:
هدف از به کار گیری این آزمون بررسی رابطه بین دو یا چند متغییر است و با توجه به آنکه داده ها دارای مقیاس پیوسته (فاصله ای) می باشند از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...