مفهوم سرمایه‌ی اجتماعی و گسترش و بسط روش‌ها و راهکارهای حفظ و نگهداری و یا تقویت آن اخیراً مورد توجه گسترده‌ای قرار گرفته است. این مفهوم بعنوان ابزاری برای ارزیابی کارکردهای سازمانهای اجتماعی و میزان موفقیت و تلاش و محبوبیت نهادهای اجتماعی یا گروه‌ها و انجمن‌ها محسوب می‌شود. در واقع یکی از نقاط قوت انجمن‌ها و گروه‌ها عبارتست از انباشت و تقویت سرمایه‌ی‌های اجتماعی که به نوبه‌ی خود مدیون عوامل متعددی است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۵- پیشنهادات
با توجه به نتایج تئوریکی و تجربی تحقیق حاضر پیشنهادات دردوقسمت ارائه می‌شود.
الف- پیشنهادات پژوهشی:
برخورد علمی و محققانه با مشکلات وریشه یابی منطقی و عالمانه مسایل اجتماعی ایران و بویژه پرهیز از پرداختن معلول‌ها و بزرگ کردن آن‌ها مستلزم انجام پژوهش هایی نظام مدار وهذفمند درباره‌ی حلقه‌های مفقوده چرخه‌ی تولید سرمایه‌ی اجتماعی در ایران برخورد عالمانه با مجرمین بالقوه و بالفعل است به همین منظور برای محققینی که قصد دارند در این زمینه پژوهشهایی انجام دهندپیشنهادات زیر ارائه می‌شود.
با توجه نقش موثر محلات و شبکه‌های ارتباطی دوستانه در تولید سرمایه‌ی اجتماعی به عنوان شبکه‌های خودجوش غیر رسمیو غیر دولتی که کمترین هزینه‌ی مالی می‌توانند بیشترین سرمایه‌ی‌ اجتماعی را با سهولت تولید کنند پیشنهاد می‌شود نقش شبکه‌های ارتباطی دوستانه با توجه به معنادار بودن رابطه در این پژوهش در تولید سرمایه‌ی‌ اجتماعی به عنوان یک موضوع مستقل مورد مطالعه قرار گیرد.
با توجه به اینکه امروزه بخش مهمی از مسئولیت تولید حفظ، افزایش و یا فرسایش سرمایه‌ی اجتماعی مستقیما متوجه دولت (مجموعه‌ی قوای سه گانه) است پیشنهاد می‌شود این موضوع به صورت مستقل مورد مطالعه قرار گیرد.
شایسته است اهمیت مطالعه در زمینه‌ی نقش وسایل ارتباط جمعی به ویژه رسانه‌های اثر گذار (مطبوعات و صدا و سیما) در تولید یا کاهش سرمایه‌ی اجتماعی مورد مطالعه قرار گیرد.
با توجه به تنوع قومیت‌ها و جغرافیای ایران مطالعه‌ی نقش قومیت یا جغرافیای خاص در تولید یا کاهش سرمایه‌ی اجتماعی به عنوان کار پژوهشی پیشنهاد می‌شود.
ب) پیشنهادات اجرایی:
همانطور که در بخش یافته‌ها در بخش نتایج ذکر شد دو بعد اصلی سرمایه‌ی اجتماعی یعنی اعتماد اجتماعی و روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی از جمله عواملی‌اند که هرکدام به طور جداگانه بر رفتارهای جرم آمیز افراد تأثیر معناداری دارند و در واقع کجروی‌های افراد به دلیل کمبود مهارت در ارتباط و نداشتن اعتماد متقایل نسبت به اعضا خانواده واطرافیان ودیگر می‌باشد بنابراین پیشنهاد میشود تقویت اعتماد و ارتباط متقابل بین اعضای خانواده توسط والدین به طوری که والدین وقت زیادی را صرف بررسی مسائل خانواده کنند.
یکی از نتایج تحقیق این بود که میزان سرمایه‌ی اجتماعی زنان(دختران) از پسران کمتر است لذا باید برنامه‌ریزی و اقدامات جهت گسترش مشارکت و به کار گیری دختران در عرصه‌های مختلف فعالیت اجتماعی صورت پذیرد. پاتنام معتقد است که عدم مشارکت و حضور زنان در اجتماع را یکی از علایم پایین بودن سرمایه‌ی اجتماعی در جامعه است.
تقویت گروه‌های داوطلبی از جمله انجمن‌های علمی آموزشی در مدارس می‌تواند در تشویق افراد به مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و مشارکت‌های افقی و عمودی موثر باشد.
طراحی و اجرای برنامه هایی به منظور افزایش سطح تعهد مسئولیت پذیری و نظم فردی و اجتماعی دانش آموزان با توجه به گروه‌های سنی در بین دانش آموزان مقاطع مختلف.
ارائه‌ آموزش‌های عمومی به دانش آموزان در خصوص معرفی سرمایه‌ی‌ اجتماعی و نقش و اهمیت این سرمایه‌ی در توسعه‌ی پایدار تقویت فرهنگ عمومی کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش انسجام اجتماعی و …
نهاد‌های رسمی از جمله قوه‌ی قضاییه مجریه و مقننه و… می‌توانند با عملکرد مطلوب خود اعتماد مردم را به خود بالا برده و از این طریق سرمایه‌ی اجتماعی در جامعه افزایش یابد.
ارائه فرصت‌های اجتماعی به افراد و دانش آموزان برای عضویت در گروه‌های اجتماعی فرهنگی سیاسی مختلف متناسب با علایق آن‌ها…
توجه ویژه نهاد آموزش و پرورش و متولیان آموزش و پرورش و نیز دانشگاه‌ها در زمینه‌ی ایجاد و تقویت احساس تعلق جمعی و گروهی در بین دانش آموزان و دانشجویان.
تشویق به گسترش شبکه‌ی ارتباطی و فعایت‌های گروهی و جمعی در بین مردم (از طریق رسانه‌ها).
با توجه به اینکه اوقات فراغت نقش عمده‌ای در افزایش انحرافات اجتماعی دارد تقویت فرهنگ استفاده‌ی درست از اوقات فراغت و نیز اوقات بیکاری دانش آموزان توسط خانواده‌ها و دولت و تامین اجتماعی و اقتصادی دانش اموزان پیشنهاد می‌گردد.
بپیشنهاد برای سایر پژوهشگران:
– با توجه به اینکه حوزه‌ی پژوهش این تحقیق شهر نکاء می‌باشد به سایر پژوهشگران پیشنهاد می‌شود برای قابلیت تعمیم پذیری نتایج حاصل از این بررسی وهمچنین با توجه به پویایی وتحرک موضوع سرمایه‌ی اجتماعی و مصرف رسانه‌ها در شهر‌ها و استان‌های دیگر کشور نیز مشابه این تحقیق صورت گیرد.
– پیشنهاد می‌شود از روش فراتحلیل برای تکمیل وتعمیم این تحقیق وتحقیقات این گونه استفاده شود.
– پیشنهاد می‌شود موضوع این تحقیق در مقاطع آموزشی ابتدایی وراهنمایی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
ج- پیشنهاد برای سایر متولیان اجتماعی و آموزش و پرورش:
۱- از آنجا که در برخی مدل‌ها‌ی نظری تعریف سرمایه‌ی اجتماعی(مانند اعتماد و مشارکت) به تنهایی می‌پردازند بنابراین برای برررسی همه‌ی عناصر مفهومی سرمایه‌ی‌ اجتماعی ترکیبی از مدلها پیشنهاد می‌گردد به خاطر اینکه به مرور زمان عناصر تأثیر گذار براین متغیر از جمله نوع رسانه‌ها می‌تواند قابل تغییر باشد.
۲- از انجا که روز به روز رسانه‌ها از لحاظ کمی افزایش می‌یابند و همچنیین حیطه تحت پوشش آن‌ها دارد مرزها را در می‌نوردد لذا متولیان امر می‌توانند به فکر راه اندازی شبکه یا رسانه یا رسانه هایی خاص دبیران و فرهنگیان باشند تا با ساخت فیلم، مطلب، برنامه و… متناسب با سلایق و علایق این قشر گام مهمی در راه توسعه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی و فرهنگی آنان بردارند.
۳- توجه به مشارکت‌های غیر رسمی و هنجارهای همیاری سنتی دراماکن خاص دبیران (مثل سالن‌های ورزشی، فرهنگسراها، تعاونی‌ها و…) می‌تواند نقش موثری در بومی سازی مفهوم سرمایه‌ی‌ اجتماعی در بین دبیران دارد.
۴- از آنجا که مخاطب رسانه می‌تواند در خصوص چرایی استفاده از نوع رسانه و حتی مدت زمان آن نیز استدلال نماید (بخاطر آگاه بودن مخاطبان نسبت به علایق و انگیزه هایشان). می‌شود چنین پیشنهاد کرد که متولیان واصحاب رسانه‌ها ضمن اینکه سلایق عامه به خصوص قشری خاص مثل دبیران را در نظر بگیرند هدفشان ساخت برنامه هایی باشد که در جهت ارتقای عمومی سرمایه‌ی‌ اجتماعی در بین افراد باشد.
۵- اولویت برنامه‌ریزی و سیاست گذاری جهت ارتقا مفهوم سرمایه‌ی‌ اجتماعی از عمده ترین عوامل مرتبط با مفهوم سرمایه‌ی‌ اجتماعی در آموزش و پرورش می‌تواند باشد.
۶- سرمایه‌ی‌ اجتماعی و عناصر مفهومی آن می‌تواند به عنوان عامل مهمی در رشد وگسترش سرمایه‌ی‌ اجتماعی تلقی گردد(سرمایه‌ی، سرمایه‌ی می‌آورد). به گونه‌ای که برنامه‌ریزی منسجم و مشارکت دادن فرهنگیان و دبیران در یکی از مشارکت‌های رسمی انجمنی باعث رشد و گسترش سایر عناصر سرمایه‌ی‌ اجتماعی در بعد اداره آموزش و پرورش و سایر نهاد‌های کلان می‌گردد.
۷- به خاطر اینکه مشارکت‌های رسمی و غیر رسمی همبستگی معناداری با هم دارند، بنابراین به منظور تقویت ورشد مشارکت‌های رسمی می‌توان از طریق عرصه‌های عمومی مشارکت‌های غیر رسمی مثل برپایی مراسم و مناسک مذهبی برای تشویق مشارکت‌های رسمی سود جست.
۸- تدریس درس روابط انسانی و اجتماعی در کلاس‌های ضمن خدمت دبیران نیز می‌تواند گام مهمی در راه ارتقای سرمایه‌ی‌ اجتماعی در بین این قشر باشد.
۵-۵- محدودیت‌ها وموانع تحقیق
اندازه گیری دقیق سرمایه‌ی اجتماعی کار مشکلی است از جمله مشکلات موجود برای اندازه‌گیری سرمایه‌ی اجتماعی می‌توان به این موارد اشاره کرد:
الف) تعاریف مفهومی سرمایه‌ی اجتماعی معمولاًچند بعدی بوده به سطوح و واحدهای مختلف تحلیل مربوط می‌باشد.
ب) اندازه گیری خصوصیات مفاهیم دوپهلویی مثل اجتماع شبکه‌های اجتماعی وسازمان‌های اجتماعی مشکل و مسئله سازاست.
ج) اندازه گیری سرمایه‌ی اجتماعی سابقه زیادی نداشته و مطالعات مدت داری در این زمینه وجود ندارد در نتیجه محققان مجبور می‌شوند برای اندازه گیری سرمایه‌ی یاجتماعی از شاخص‌های تقریبی مثل اعتماد به حکومت تمایل به رای دادن میزان عضویت در فعالیت‌های مدنی میزان زمان صرف شده در فعالیت‌های مدنی استفاده کنند
آشنایی کم یا نبود آشنایی دانش اموزان در مورد مفهوم سرمایه‌ی‌ اجتماعی.
عدم توجه واهمیت کافی به تحقیقات آموزشی در سازمانهای دولتی وغیر دولتی ایران.
مشکلات اداری واجرایی مربوط به کسب اجازه از اداره کل آموزش پرورش برای حضور پژوهشگر غیر فرهنگی در مدارس.
منابع تحقیق
فارسی:
آرون، ریمون (۱۳۸۳)، «مراحل اساسی اندیشه در جامعه‌شناسی، ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات کتاب‌های جیبی.
احمدی، غلامرضا (۱۳۷۸)، دولت و مشارکت اجتماعی روستائیان در کشورهای در حال توسعه، با تاکید بر ایران، اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال نهم، شماره ۳۵: ۱۱-۲۹٫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...