۳۰

۳-۹- روایی روش دلفی
هنگام انجام هر مطالعه‌ پژوهشی، موضوع روایی باید موردتوجه قرار گیرد. درروش دلفی دو نوع روایی موردتوجه قرار می‌گیرد؛ روایی بیرونی و روایی درونی. روایی بیرونی که روایی معیار گرا نیز نامیده می‌شود، با تناسب میان قضاوت پاسخگویان در مورد متغیر موردنظر و ارزش واقعی آن مرتبط است. از طرف دیگر روایی درونی با این سؤال مرتبط است که آیا خود روش منتهی به نتایج یا پیش‌بینی‌های مطلوب می‌شود؟(وندنبرگ، ۱۹۹۱: ۲۵).
اعتبار بیرونی روش دلفی را موردمطالعه قرارداد و ۱۷ مطالعه‌ای که از روش دلفی استفاده کرده بودند را با سایر روش‌ها مقایسه نمود. وی نتیجه‌گیری نمود عواملی همچون مهارت‌های محقق، انگیزه مشارکت‌کنندگان و کیفیت ابزار سنجش، تعیین‌کننده‌ اعتبار بیرونی روش دلفی است. وجه دیگر موضوع، روایی درونی روش دلفی است. آیا روش دلفی منتهی به نتایج مطلوبی خواهد شد؟ هلمر (۱۹۸۳) با کمک اسناد معتبری به‌صورت آماری نشان داد که روش دلفی نه‌فقط باعث ایجاد همگرایی میان مشارکت‌کنندگان در پانل دلفی می‌شود بلکه باعث نوعی همگرایی می‌شود که در جهت دسترسی قرار دارد. هلمر بر وجود شواهدی قطعی برای روایی روش دلفی در ایجاد نتایج معتبر تأکید می‌کند. دالکی (۱۹۶۹) ضریب همبستگی ۹/۰ برای روایی تحقیق دلفی با ۱۳ مشارکت‌کننده در پانل گزارش نموده و معتقد است با افزایش تعداد اعضای پانل روایی نیز افزایش خواهد یافت. (تری، ۲۰۰۹: ۷۴). تهدیدها برای اعتبار درونی و بیرونی در استفاده از روش دلفی می‌تواند با این سه اصل راهنما کاهش یابد: ۱- استفاده از مشارکت‌کنندگانی که در حوزه مربوط صاحب تخصص بوده و از انگیزه و تمایل کافی برخوردار باشند.۲- استفاده از دورهای متعدد در اجرای پرسشنامه‌ها ۳- افزایش نرخ پاسخگویی مشارکت‌کنندگان

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۱۰- پایایی روش دلفی
پایایی به معنای آن است که اگر مطالعه دوباره تکرار شود، به نتایج مشابهی منجر خواهد شد؟ پایایی درروش دلفی نمی‌تواند با رویه‌های مرسوم تخمین، اندازه‌گیری شود. بااین‌حال با استانداردسازی رویه‌های تحقیق، پایایی افزایش می‌یابد. ژیلسون (۱۹۷۵: ۲۱۴) برای افزایش پایایی روش دلفی و افزایش کیفیت پژوهش به رهنمودهایی دقت و توجه کافی نمود که عبارت‌اند از: کاربرد روش برای موضوع یا مشکلی خاص، انتخاب پاسخگویان و تخصص‌هایشان، طراحی پرسشنامه و اجرای آن، بازخورد از پاسخگویان، ایجاد سطحی از اجماع. مشهورترین ضریب اعتبار از طریق یک‌بار اجرای آزمون توسط کرونباخ ارائه‌شده است که به ضریب آلفای کرونباخ معروف است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری ازجمله پرسشنامه به کار می‌رود. در این ابزار پاسخ هر سؤال می‌تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند.ازجمله خصوصیات این ضریب، معدل همه‌ی ضرایب همبستگی است که با دونیمه کردن تست به طرق مختلف به دست می‌آید.این خاصیت مشکل تصادفی بودن سؤال‌های هر نیمه را حل می‌کند.ضریب آلفا، ضریب دقیق همسانی تمام‌مقیاس یا تست را در اختیار می‌گذارد. (بازرگان،۱۳۷۶: ۱۶۹). فرمول محاسبه‌ی آلفای کرونباخ به شرح زیر است:
Sj2: واریانس نمرات هر زیرمجموعه
S2: واریانس کل
معمولاً آلفای کمتر از ۶/۰ پایایی ضعیف، ۶/۰ تا ۸/۰ قابل‌قبول و بالاتر از ۸/۰ نشان‌دهنده‌ی پایایی بالا می‌باشد. بدیهی است که هر چه این عدد به یک نزدیک‌تر باشد بهتر است. در این تحقیق همان‌طور که ذکر شد پس از جمع‌ آوری داده‌ها از نمونه‌ی اولیه، داده‌ها وارد نرم‌افزار ۲۲ Spss گردید و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید.
جدول ۳-۳: آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی عوامل و ابعاد پرسشنامه

عوامل

بعد

تعداد نمونه

تعداد سؤال‌ها

مقدار آلفای کرونباخ

عوامل درونی

قوت

۳۰

۱۱

۸۵۴/۰

ضعف

۳۰

۲۰

۹۰۰/۰

عوامل بیرونی

فرصت

۳۰

۱۸

۹۲۲/۰

تهدید

۳۰

۸

۸۴۰/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...