فایل شماره 5002 |
هر نوع تبلیغاتی که هدف از پخش یا نشر آن فروش و کسب سود یا ترغیب مردم به سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی، بانکها یا مؤسسات مالی و اعتباری و… است.
فرهنگی- اجتماعی:
هر نوع تبلیغاتی از سوی مؤسسات خصوصی یا دولتی که با هدف ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، ترویج ارزشهای فرهنگ ایرانی و اسلامی و آموزش مستقیم یا غیر مستقیم رفتارهای شهروندی در سطح شهر نصب میگردد. در این نوع تبلیغات هدف کسب سود مادی نیست.
سیاسی:
تبلیغاتی که خط مشی سیاسی کشور را مشخص می کند. در این پژوهش تبلیغاتی که حاوی سخنان سران جمهوری اسلامی مانند امام خمینی، مقام معظم رهبری، یا شامل سخنان شهدا یا بخشی از وصیتنامهی آنهاست مدنظر است. همچنین تبلیغاتی که بهمنظور ارتقای مشارکت سیاسی در برههی زمانی خاص در سطح شهر نصب میگردد؛ مانند تبلیغات انتخاباتی، صحنههایی از راهپیماییهای مردم، یا موضوعات پیرامون دفاع مقدس و…
مذهبی: شامل تبلیغاتی است که به نشر ارزشهای مذهبی دین اسلام می پردازد.مانند تبلیغات حاوی آیات قرآن، روایات واحادیث ائمه(س)، اشعار مدح و منقبت ائمه،صلوات و…
موضوع یا محتوای تبلیغ:
منظور از موضوع تبلیغ، محتوا و مضمون اصلی پیام تبلیغی است که برای معرفی آن کالا یا خدمات مربوط بهآن تهیه شده است. موضوع تبلیغ شامل این زیرمقولهها است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پوشاک و لوازم بهداشتی و آرایشی:
کلیه تبلیغات مرتبط با نظافت، زیبایی، لطافت و آراستن ظاهر مانند تبلیغ صابون، شامپو، کرم، عطر و ادکلن، نرم کنندهها و… مدنظر است. همچنین تبلیغ کالاهای پوشیدنی و لوازم شخصی و زیورآلات و… مانند: تبلیغ انواع پوشاک اعم از کت و پیراهن و شلوار و ملزومات آن مثل کفش، کلاه، ساعت مچی و…
مواد خوراکی:
شامل تبلیغ کالاهای خوراکیای که بهعنوان غذای اصلی یا غیراصلی مورد استفاده قرار میگیرند. مانند: انواع ماکارونی، برنج، تن ماهی و غذای غیراصلی مانند انواع تنقلات، دسرها، نوشیدنیها و…
لوازم خانگی:
شامل تبلیغ وسایلی است که در منزل استفاده می شود و به سه دستهی کالاهای بادوام مثل ماشین لباسشویی، یخچال، فرش و…، کالاهای کمدوام مثل انواع لامپ، انواع قابلمه تفلون، باطری و…و کالاهای بهنسبت بادوام مانند انواع بلور وشیشه و چینی و آرکوپال و… تقسیم می شود.
لوازم الکترونی شخصی:
شامل تبلیغات لوازم الکترونی فردی مثل تلفن همراه و ملزومات آن مانند شارژ اعتباری تلفن همراه، تبلت، لپتاپ و ملزومات آن مانند اینترنت و اتومبیل یا لوازم وابسته بهآن مانند روغن موتور و لاستیک و…
مکانهای تفریحی:
شامل تبلیغات رستورانهای سنتی و مدرن، باشگاههای ورزشی، هتلها، سرزمین بازی، فروشگاه، تئاتر و سینما، مکانهای تفریحی و…
مکانهای آموزشی:
شامل تبلیغات مجتمعهای آموزشی، مدارس غیردولتی، مؤسسات کنکور، آموزشگاه موسیقی و…
پروژه های ساختمانی:
شامل تبلیغات پروژه های ساختمانی یا ساخت وساز خصوصی یا دولتی و یا دعوت به مشارکت در آن طرحهاست.
بانک و بیمه و مؤسسات مالی و اعتباری:
شامل تبلیغات خدماتی بیمهها یا بانکها یا دعوت به مشارکت در طرحهای بانکی مانند حساب قرض الحسنه و … است.
آیات و روایات و سخنان بزرگان: شامل آیات قرآن مجید یا احادیث ائمه اطهار(ع)، سخنان رهبری، افراد سرشناس جمهوری اسلامی، وصیتنامه یا سخنان شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و… میباشد.
آموزش مسائل اجتماعی و حقوق و تکالیف شهروندی: شامل آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی، توجه به حفاظت و پاکیزگی محیط زیست، آموزش برخورد والدین با فرزندان و… میباشد.
تبلیغات مناسبتی: تبلیغاتی که به مناسبتهای فرهنگی یا مذهبی یا تجاری در شهر نصب می شود. مانند تبلیغات مناسبتی نوروز، ایام فاطمیه، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه لوازم خانگی و…
سایر: کلیه موضوعاتی که در هیچیک از مقولات بالا نمیگنجد.
ارزشهای فرهنگی ایرانی- اسلامی برجسته در تبلیغ:
احترام به والدین و خانواده دوستی:
شامل تبلیغاتی است که حاوی پیام احترام گذاشتن به والدین و سالمندان است. مثل دستبوسی، محبت به والدین و… همچنین نشان دادن روابط صمیمی و گرم خانواده متشکل از پدر، مادر، فرزندان و… مثل محبت کردن اعضای خانواده بهیکدیگر، هدیه خریدن و…
تقویت روحیهی تلاش و امید و همکاری:
نشان دادن روابط صمیمی و همکاری متقابل میان دو یا چند نفر دوست یا همکار، نمایش امید به آینده و تأکید بر روحیه جهادی و تلاش مضاعف. مانند تبلیغات مناسبتی نوروز که علاوه بر نمایش امیدواری بر تلاش و کوشش دوباره تأکید می کند.
تشویق به رعایت اخلاق اسلامی:
تأکید تبلیغات در تصویر و متن بر انجام کار نیک و تشویق به داشتن صداقت در گفتار و رفتار، نفی دورویی، عدم سوءاستفاده از اعتماد متقابل و نشان دادن اعتماد و اطمینان انسانها به یکدیگر.
مسئولیت پذیری:
نشان دادن احترام به حقوق فردی و اجتماعی سایر شهروندان و پذیرفتن عواقب مسئولیت کاری که فردی انجام داده است. و تشویق افراد به مسئولیت پذیری و رعایت حقوق سایر شهروندان. مانند رعایت بهداشت محیط و نریختن زباله.
احترام به قانون راهنمایی و رانندگی:
نشان دادن نحوه رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و عواقب ناشی از عدم رعایت آن.
حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی:
نمایش حمایت از تولید داخلی و ارزش نهادن بر کار و فعالیت ملی، به طور مستقیم با شعار یا طرح و عکس یا به طور غیرمستقیم در قالب شعار غیرمستقیم.
تشویق به مشارکت سیاسی- اجتماعی:
تشویق مردم به مشارکت سیاسی یا مشارکت اجتماعی مثلاً دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات، تجمعهای سیاسی، یا دعوت به ترک دخانیات با حاضرشدن در مکانی، یا تشویق به درختکاری و…
تشویق اصلاح الگوی مصرف و صرفهجویی:
دعوت به صرفهجویی و اصلاح کردن مصرف بیرویه، مانند تشویق به صرفهجویی در مصرف آب و گاز و…
سایر: کلیه موضوعاتی که در هیچیک از مقولات بالا نمیگنجد.
ارزشهای بیگانه با فرهنگ اسلامی(ارزشهای سرمایهداری)
مصرف گرایی و گرایش به مادیات: تبلیغ هر کالایی مصرفگرایی را با خود بههمراه دارد که ذات تبلیغات است، اما اینجا مقصود از مصرفگرایی، تشویق به مصرف کالاهای بیدوام یا کمدوام که برای رفع نیاز آنی مخاطب تبلیغ میگردد مقصود است کالایی که پس از خرید یا کاملاً به مصرف میرسد نظیر خوراکیها، مواد شوینده و بهداشتی-آرایشی یا دوام چندانی ندارد مانند پوشاک. یا تبلیغ خدماتی که تنها دربازهی زمانی مشخصی قابل استفاده است نظیر هزاران لبخند بهاری همراه اول که دعوت به مصرف بیشتر برای جمع امتیازات بیشتر می کند و…گرایش به مادیات نیز در همین مقوله گنجانده شد.تبلیغاتی نظیر تشویق بانکها به سپردهگذاری برای سود بیشتر یا قرعه کشی حسابهای قرض الحسنه و… تبلیغاتی با ارزش مادیگرایی محسوب شده اند.
تجمل گرایی: تشویق به خرید کالاهای لوکس یا تجملی یا کالاهایی که جزو نیازهای دستِچندمِ افراد محسوب شده و بود ونبودشان در زندگی قرد تأثیر بسزایی ندارد. مانند مبلهای سلطنتی، ساعتهای بسیار لوکس و گرانقیمت، گوشیهای لمسی، تبلتهای متفاوت و…
لذتگرایی و رفاهطلبی: کالاهایی که در تبلیغ آن از عباراتی چون «لذت ببرید»، «لذیذترین» و عباراتی از این دست استفاده شده یا در عکس و طرح خود شخص یا اشخاصی را در حال لذت بردن از تفریح و… نشان میدهد. مانند تبلیغ بستنی توسط فردی که در حال لذت بردن از آن است. همچنین تبلیغاتی که در حال نشان دادن تفریح و استراحت و راحت طلبی است.
-
- جنسیت در عکس یا طرح تبلیغ:
زن: در عکس یا طرح فقط زن یا زنان (دو نفر یا بیشتر) دیده شوند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 01:01:00 ق.ظ ]
|